‘Slim en gestructureerd plannen maken loont’

27 oktober 2015

Plannen maken en uitschrijven. Door de drukte van alledag schiet dat er vaak bij in. Toch is het de moeite waard, ervaren Jan en Nico van Vishandel Koning in Amstelveen, die Visspecialist van het Jaar 2015 zijn. Wat het oplevert? ‘Meer werkplezier, minder stress én een aantoonbaar beter commercieel resultaat.’

Voor de wedstrijd ‘Visspecialist van het jaar 2013’ moesten Jan en Nico een SMART-verkoopplan maken. “Wij wisten niet wat het was. Maar één van onze medewerkers studeerde marketing en zij heeft ons geholpen. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zo’n enorm uitgewerkt plan leek ons eerst wat overdreven, maar we maakten het toch, wonnen de wedstrijd en hebben deze manier van plannen maken sindsdien doorgezet. We maken nu zelfs een jaarplan waarin we de grote acties opnemen.”

Een meetbaar doel maakt succes nog zichtbaarder

Betere ideeën en scherp inkopen
“Een van de acties van dit jaar draaide om mosselen. We wilden de normale omzet verviervoudigen: een meetbaar doel. Ambitieus, maar haalbaar. Bij het bepalen van doel en aanpak betrekken we overigens altijd onze medewerkers. Als je niet vandaag een actie voor morgen nodig hebt, komen mensen met betere ideeën. Door ook de promotie goed te plannen weet je lang van tevoren wanneer je bijvoorbeeld flyers nodig hebt. Dan heb je de tijd om ze te maken en een drukker met een scherpe prijs te zoeken. Dankzij deze goed voorbereide actie hebben we tijdens de actieweekenden niet vier, maar acht keer zoveel mosselen verkocht als normaal. Een meetbaar doel maakt succes nog zichtbaarder, ook voor onze medewerkers. Dat geeft veel voldoening en plezier!”