Groentespecialisten op scherp na training Communicatie en leidinggevenden

20 april 2016

Elke ondernemer weet dat het belangrijk is, maar goed leidinggeven en communiceren is niet altijd even gemakkelijk. Terwijl heldere communicatie wel grote invloed heeft op de winkel. Zo kunnen medewerkers hun werk optimaal doen en blijft de werksfeer goed. En dat merken klanten. Een groep groentespecialisten volgde daarom de praktische training Communicatie en leidinggeven van SVO vakopleiding food.  

Vorig jaar deed Primeurshop Bol uit Santpoort mee aan een pilot van ADN, die de verbeterpunten van de zaak in kaart bracht. Communicatie bleek één van de aandachtspunten te zijn. “Daarom hebben we met drie medewerkers de training Communicatie en leidinggeven gevolgd”, vertelt eigenaar Ard Bol. “Wij denken snel en dat is prima, maar niet iedereen begrijpt meteen wat wij ons hoofd hebben.” Ard merkte dat dat soms tot irritaties leidde. “Tijdens de training krijg je een spiegel voorgehouden en zie je duidelijk waar je communicatie beter kan. Ik vraag nu meer feedback van medewerkers, ik neem meer tijd om dingen uit te leggen en ik grijp in voordat er irritaties ontstaan.” Ard merkt dat het nu soepeler loopt in de winkel. “We gaan nog wel eens de fout in, maar ik hoop dat we nu wat meer rust en structuur krijgen.”

Sfeer in de winkel

Dirk van Buuren, eigenaar van De Pieper in Oosterland, volgde dezelfde training. “In de praktijk let ik nu meer op mijn manier van communiceren. Belangrijk, want als er tussen medewerkers onderling irritaties zijn, dan voelen klanten dat toch aan. Helder communiceren zorgt uiteindelijk voor een betere sfeer in de winkel en juist dat is onderdeel van ons onderscheidend vermogen.” Kijk hier voor meer informatie over de training.