Opleiden essentieel in groeistrategie

8 november 2016

Toen hij begon als slager stelde Arie de Roode zichzelf een doel: op zijn 35e wilde hij een eigen zaak hebben. Dat lukte: vier jaar geleden opende hij Slagerij Gelderblom in Gorinchem. Sinds kort heeft hij een tweede slagerij in Hendrik-Ido-Ambacht en is het zijn doel om uiteindelijk vier winkels te runnen. Dat kan alleen als zijn medewerkers goed werk leveren.

Opleiden is belangrijk in de groeistrategie van Arie de Roode. Alle medewerkers die hij aanneemt moeten een slagersopleiding bij SVO vakopleiding food gaan volgen. “Ik wil alleen mensen met een diploma, die kennis hebben van het vak”, zegt hij. “Als iemand niet naar school wil, dan neem ik hem niet aan. Ik heb nu twee medewerkers in opleiding bij SVO. Eén van hen doet de opleiding Verkoopmedewerker slagerij en het is fantastisch om te zien hoe ze gegroeid is. Ze begon als zaterdaghulp en is nu een zelfstandige verkoopmedewerker die bereidingsadvies geeft, klanten professioneel benadert en een kei is in de bijverkoop. Als ik zie hoe klanten met haar weglopen, dan ben ik echt trots.”

Medewerkers zijn belangrijk
Arie gelooft dat het succes van een slagerij valt of staat met de medewerkers. “Ik laat mensen voelen hoe belangrijk ze zijn en ik betrek hen overal bij. Mijn mensen nemen hun verantwoordelijkheid en ik kan daardoor veel loslaten. Mijn doel is om vier winkels te runnen. Ik vind meedraaien in de winkel leuk, maar het opleiden van medewerkers doe ik nog veel liever. Daar wil ik me op richten: zorgen dat medewerkers groeien en dat ze hier met veel plezier werken. Want dat plezier ziet de klant uiteindelijk ook terug.”