Vakopleiding vis geeft boost aan service Vishandel De Marlijn

29 maart 2019
Vakopleiding vis geeft boost aan service Vishandel De Marlijn

In de wintermaanden is het relatief rustig bij Vishandel De Marlijn in Renesse. Een mooie kans om met het vaste team de Vakopleiding vis van SVO vakopleiding food te volgen, in–company in de winkel. Het resultaat: medewerkers met brede productkennis, die klanten van goed advies kunnen voorzien.

Vishandel De Marlijn begon met een kleine viskar en is inmiddels uitgegroeid tot een complete visspeciaalzaak in Renesse. De zaak is beroemd om haar kibbeling, maar klanten kunnen er ook terecht voor onder andere verse maaltijden en broodjes. “Onze medewerkers vertelden tijdens functioneringsgesprekken dat ze productkennis misten”, vertelt eigenaresse Izabella van Prooijen, die de zaak samen met haar man runt. “Ze wilden graag meer weten van vis, zodat ze klanten uitgebreid konden adviseren. We besloten ons vaste team van acht medewerkers en onszelf daarom de Vakopleiding vis van SVO cadeau te doen. In de wintermaanden zijn we vijf dagen per week open, in plaats van zeven. Eén dag per week volgden we de opleiding, die een docent van SVO bij ons in de winkel gaf.”

Zelfverzekerd in de winkel
Inmiddels is de opleiding afgerond en zijn vrijwel alle medewerkers geslaagd. “De Vakopleiding vis is ons heel goed bevallen”, zegt Izabella. “Zelfs mijn man en ik hebben nieuwe dingen geleerd, over bepaalde snijtechnieken, duurzame visvangst en nieuwe hygiëneregels bijvoorbeeld. Onze medewerkers zijn vooral erg blij met de uitgebreide productkennis die ze opdeden. Ze kunnen klanten nu beter adviseren en staan zelfverzekerder in de winkel. Ze hoeven niet meer op ons terug te vallen, maar beantwoorden vragen van klanten zelf. Dat verbetert onze service en we verwachten dat we dat straks ook terugzien in de omzet.”