Professionals van Hell’s Kitchen Horeca Groep geven gastlessen bij SVO

23 april 2021 Algemeen Out of home

De horeca wil ook in coronatijd haar medewerkers vasthouden, zodat ze na de crisis een vliegende start kan maken. De Hell’s Kitchen Horeca Groep bedacht daar een creatieve oplossing voor. Zij lenen hun medewerkers tijdelijk uit aan andere sectoren, waaronder het onderwijs. Vijf medewerkers geven gastlessen aan studenten van SVO vakopleiding food. “Mooi om op deze manier mijn passie over te brengen.”

De Hell’s Kitchen Horeca Groep heeft zeven horecazaken in Zuid-Holland en zo’n 250 medewerkers. “Op LinkedIn zag ik een oproep van eigenaar Herman Hell”, vertelt Albert Pronk, trainer/docent bij SVO. “Hij was op zoek naar ‘collegiale uitwisseling’ voor zijn mensen: hij wilde medewerkers uitlenen aan andere sectoren. Dat zag ik meteen zitten. Het leek me mooi als zijn gepassioneerde mensen onze studenten gastlessen zouden willen geven.”

Jongeren iets leren
SVO benut alle kansen om de praktijk naar de klas te halen. Het is inspirerend voor studenten om gastlessen te krijgen van professionals die graag hun kennis delen. Hell’s Kitchen ging op zoek naar medewerkers die gastlessen bij SVO wilden verzorgen. Dimitri Overbeeke, chef-kok bij Bar-restaurant Sijf in Rotterdam, had daar wel oren naar. “Ik praat graag over mijn vak én ik wil jongeren graag iets leren”, zegt hij. “Jongeren goed trainen zit in het DNA van Hell’s Kitchen en ik ben zelf leermeester in ons restaurant. Gastlessen geven bij SVO leek me een mooi uitstapje dat daar goed bij aansluit.”

Producten verkopen
Vijf medewerkers van Hell’s Kitchen worden ingezet bij verschillende vakken, zoals kwaliteitszorg, financiën en gastgericht werken. Dimitri ging aan de slag bij het keuzedeel Food Design, gevolgd door studenten van de mbo 2- en mbo 3-opleidingen in de richting van foodservice en de slagerij. “Food Design is een marketingvak en draait om de manier waarop je je product kunt verkopen”, zegt Albert. “Hoe moet een product eruitzien, hoe maak je het op, welke verpakking werkt, welke beleving wil je creëren? Hoe kun je een product mooi fotograferen, zodat het scoort op social media?

Beleving is onmisbaar
Dimitri vertelde in zijn gastles hoe Hell’s Kitchen hiermee omgaat. “Onze horecazaken zijn heel verschillend”, zegt hij. “In onze zaken gebruiken we dezelfde hamburger en hetzelfde broodje. Maar in elke zaak geven we daar een andere draai aan en zorgen we dat het past bij het karakter van dat restaurant. Voor de slagerijstudenten was dit een heel andere manier van denken. Ik heb als kok ook een passie voor vlees, maar ik werk daar op een heel andere manier mee dan de slager. Slagers zijn vooral bezig met het ambacht rond vlees en wat minder met marketing, aantrekkelijke verpakkingen en een unieke presentatie.”

Food blurring
Albert: “Slagerijen zoeken steeds meer naar manieren om zich te onderscheiden. Denk aan maaltijden, barbecuepakketten, online verkoop en verkopen in foodtrucks. Het is mooi dat iemand als Dimitri, een chef-kok met veel ervaring, slagerijstudenten op dat gebied kan inspireren. Dat is een mooi voorbeeld van food blurring: het verbinden van verschillende foodsectoren.” Het lesgeven is Dimitri goed bevallen. “Zo zie je: zelfs tijdens coronatijd ontstaan er mooie nieuwe dingen. Deze vruchtbare samenwerking met SVO was anders niet zo snel van de grond gekomen. Nu we elkaar gevonden hebben, blijven we ook na corona samenwerken.”