Slagersvak in de lift: aantal slagerijstudenten SVO groeit

24 augustus 2020 Versspeciaalzaak

Veel branches hebben het zwaar in coronatijd, maar er zijn ook sectoren die groeien. Voor het eerst in jaren is het aantal slagerijstudenten bij SVO vakopleiding food, opleider voor vakmensen in de foodsector, fors gestegen. 35% meer studenten startten met de mbo 2-opleiding Productiemedewerker slagerij. Dat betekent dat slagerijen genoeg vertrouwen hebben om te investeren én dat er sinds lange tijd makkelijker nieuwe medewerkers te vinden zijn.

Vanaf dit schooljaar gaan fors meer studenten een mbo 2-opleiding Productiemedewerker slagerij volgen bij SVO. Tijdens deze deeltijdopleiding leren studenten de basis van het slagersvak. Ze gaan één dag in de week naar school en werken de rest van de week bij hun leerbedrijf. “Tegen alle trends en verwachtingen in, is het aantal studenten ten opzichte van vorig jaar gestegen met bijna 35%, van 160 naar 215”, zegt Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO. “De afgelopen jaren moesten we soms een locatie sluiten, omdat er niet voldoende studenten waren. Het tegenovergestelde is nu het geval. De stijging gaat ook niet ten koste van onze andere opleidingen. Het slagersvak zit echt in de lift.” 

Investeren in werving slagerijmedewerkers
De stijging is te danken aan verschillende ontwikkelingen. De slagerijbranche had de afgelopen jaar veel moeite om vacatures in te vullen. SVO vakopleiding food investeerde samen met de branche en slagerijen stevig in het werven van nieuwe medewerkers. Er werd voorlichting gegeven op scholen en studiebeurzen en er kwam veel aandacht voor innovatie in de branche, zoals het ontwikkelen van plantaardige producten.

Invloed coronacrisis
De coronacrisis zorgde ervoor dat deze inspanningen nog sneller hun vruchten afwierpen. “Veel slagerijen die leveren aan consumenten hebben uitstekende maanden achter de rug”, zegt De Rijder. “Nederlanders waren veel meer thuis, steunden lokale ondernemers en besteedden veel aandacht aan eten. Slagers die zich onderscheidden van hun concurrenten, profiteerden daarvan. De coronacrisis zorgde er tegelijk voor dat veel jongeren hun baan kwijtraakten. Die ontwikkelingen kwamen bij elkaar: slagerijen kregen dankzij hun stijgende omzet meer ruimte om mensen aan te nemen en om te investeren in opleidingen. Bovendien waren er opeens mensen beschikbaar om de vacatures in de slagerij in te vullen. Dat geeft vertrouwen in de toekomst van het slagersvak.”