SVO vernieuwt fastserviceopleidingen

3 juni 2020 Algemeen Out of home

SVO vakopleiding food leidt de vakmensen op die de foodsector nodig heeft. Om te zorgen dat opleidingen naadloos aan blijven sluiten bij de vraag van foodbedrijven, vroeg SVO The Food Research Company om onderzoek te doen naar de toekomst. Welke ontwikkelingen spelen er in de wereld van food? Welke vaardigheden hebben medewerkers in de toekomst nodig? Wat betekent dat voor de opleidingen van SVO?

 The Food Research Company sprak met een groot aantal foodbedrijven en medewerkers van SVO. De ontwikkelingen in consumentengedrag en de wereld van food werden in kaart gebracht, net als de kansen en bedreigingen voor de sector.

Nieuwe namen fastserviceopleidingen
Het onderzoek liet zien dat leiderschap, de kijk op de markt en gastvrijheid binnen de branche veranderen en dat bedrijven zich steeds minder herkende in de term fastservice. Deze ontwikkelingen heeft SVO doorvertaald naar haar fastserviceopleidingen en zag daardoor dat de namen van de opleidingen de lading niet meer dekten. In overleg met bedrijven en studenten heeft SVO gekozen voor nieuwe namen voor haar fastserviceopleidingen.

Vanaf het nieuwe schooljaar gebruikt SVO de volgende opleidingsnamen: Foodservice assistent (mbo 1), Foodservice professional (mbo 2), Foodservice teamleader (mbo 3), Foodservice manager (mbo 4).

De basis van de opleidingen blijft hetzelfde, aangevuld met structurele aandacht voor de thema’s leiderschap, kijk op de markt en gastvrijheid. Daarnaast wordt de verbinding tussen praktijk en onderwijs nog sterker gemaakt door mensen uit de praktijk gastlessen te laten geven. Docenten gaan vaker naar bedrijven toe en geven studenten nog meer opdrachten die op de werkplek uitgevoerd moeten worden. Het doorontwikkelen van de opleidingen is bewust samen met bedrijven en studenten gedaan. Zo weet SVO zeker dat haar onderwijs blijft aansluiten bij wat de praktijk nodig heeft.

Veel kansen voor de sector food
The Food Research Company bracht een groot aantal kansen voor de foodsector in kaart, waaronder:

  • Millenials eten veel vaker buiten de deur dan de generaties voor hen.
  • Consumenten kiezen steeds vaker voor gemak: tijdswinst én minder stress. Online oplossingen van supermarkten (boodschappen online bestellen) en horecabedrijven (maaltijden thuis laten bezorgen) spelen daar slim op in.
  • De grenzen tussen horeca en retail vervagen, dit biedt foodbedrijven de mogelijkheid om hun dienstverlening uit te breiden.
  • Consumenten zijn op zoek naar een oplossing voor een probleem en minder specifiek naar een product.