Winnend product Jong Talent Gouden Slagersring in de toonbank

11 juli 2017 Versspeciaalzaak

Tot een dag voor de deadline twijfelde Dirk Smolders (20) nog over het product dat hij wilde maken voor de Jong Talent Gouden Slagersring. Gelukkig sloeg de inspiratie op tijd toe en bedacht de student van SVO vakopleiding food de Queso de Serdo, een zultkroket. Hij sleepte daarmee de prijs voor meest innovatieve product in de wacht.

Dirk volgde bij SVO de mbo-opleiding Productiemedewerker slagerij en is nu bezig met de vervolgopleiding Slager. Hij werkt bij Slagerij Smolders in Middelbeers, de winkel van zijn oom en neef. Zijn mentor vroeg hem of hij mee wilde doen aan de Jong Talent Gouden Slagersring, georganiseerd door Vleesmagazine in samenwerking met het Broederschap van de Gouden Slagersring, de KNS en SVO. “De opdracht was om een vleesproduct te bedenken met minimaal 40% vlees”, zegt Dirk. “Ik begon met testen, maar ik vond geen enkel resultaat bijzonder genoeg. Opeens had ik nog maar twee dagen voordat ik het product moest inleveren.”

Zultkroket
Zijn moeder bracht uitkomst. Een kennis vertelde haar dat hij benieuwd was hoe een zultkroket zou smaken. “Ik ben de volgende ochtend vroeg aan de slag gegaan met het bedenken van een recept. Uiteindelijk kwam ik uit op een driehoekig product met zultragout, omhuld met een krokant laagje. Ik heb een naam bedacht, Queso de Serdo en heb alles klaargemaakt voor inzending. Ik dacht dat ik er niets meer van zou horen. Toen ik hoorde dat ik gewonnen had, was ik dan ook stomverbaasd.” De Queso de Serdo is inmiddels exclusief te koop bij Slagerij Smolders. Dirk: “Ik heb best wat stress gehad van de wedstrijd, maar uiteindelijk vond ik het erg leuk en leerzaam om mee te doen.”